REACȚIA POLIȚIȘTILOR RUTIERI LA INTENȚIA DE A ÎNTERZICE RADARELE NEINSCRIPȚIONATE

REACȚIA POLIȚIȘTILOR RUTIERI LA INTENȚIA DE A ÎNTERZICE RADARELE NEINSCRIPȚIONATE

NU VA PUTEM ASIGURA SIGURANTA PE DRUMURI

Stimate doamne si stimati domni,

Va inaintam aceasta scrisoare deschisa, urmare promovarii in parlamentul Romaniei a initiativei legislative privind eliminarea aparatelor radar montate pe autospeciale neinscriptionate.
Inainte de toate vrem sa tragem un semnal de alarma prin care va atentionam că numărul accidentelor rutiere, având cauză viteza excesivă, va crește alarmant după intrarea în vigoare a acestei legi!
Aceasta lege va fi temeiul unor drumuri si mai insangerate, esenta ascunsa a acesteia fiind doar populism si crearea unor avantaje pentru cei cu autovehicule puternice care vor sa nu mai raspunda in fata legii.
Initiatorul actului normativ spune că această lege are ca scop prevenirea accidentelor și determinarea șoferilor de a fi mai responsabili, precum si eliminarea “pandei” politiei rutiere.
În primul rând, această “pandă”, pe care noi o numim “supraveghere acoperita” nu s-a inventat în România. Peste tot în lume şi în absolut toate manualele de tactică poliţienească, această supraveghere a unei zone este printre primele măsuri pe care le învaţă orice scoală de poliţie din toată lumea.
Pentru că această supraveghere este una dintre măsurile specifice poliţiştilor din lumea întreagă, prin care surprind în flagrant persoanele ce încalcă legea, evident că ea se aplică şi în domeniul traficului rutier unde în anul 2017 am înregistrat 1951 de persoane decedate.
Imaginati-va cum ar fi ca politistii sa fie tot timpul imbracaţi in uniforma atunci cand merg in “supraveghere acoperita” pentru a prinde hotii de buzunare, numiti “şuţi”, unde pericolul este sa iti dispara o suma de bani din buzunare. În cazul accidentelor pericolul este să fie omorâtă familia ta, pentru ca in cazul accidentelor rutiere cauza principala este viteza.
In genere exista o cutuma in Romania in a condamana drastic consumul de alcool la volan, dar aceasta cauza nu este mai periculoasa decat viteza. Un autovehicul propulsat la o viteza mare devine o arma, iar politia nu poate fi omniprezenta, asa cum isi inchipui initiatorul legii.
În al doilea rând este o falsă impresie, iar munca de prevenire nu constă nicidecum în prezenţa poliţistului la vedere în stradă, ba din contră, un astfel de mod de acţiune are ca efect reducerea fluenţei traficului în aceea zonă, întrucât majoritatea conducătorilor auto la vederea unui poliţist frânează din instinct, chiar dacă nu există vreun motiv real să o facă. Sunt situaţii în trafic, unde cei din faţă frânează fără vreun rost la vederea unui poliţist, iar reactia in lant risca sa produca tragedii.
Pana in anul 2013, politia rutiera a incercat o perioada folosirea radarelor montate numai pe auto inscriptionate, dar in aceste conditii situatia accidentelor a cunoscut o crestere semnificativa. De atunci, reintroducerea auto neincriptionate a determinat scaderea numarului accidentelor cat si a consecintelor.
In activitatea de politie trebuie sa constati realitatea si sa aplici masuri corecte, nu sa fii doar un punct in care conducatorii teribilisti simuleaza un comportament adecvat. Noi, politistii rutieri din Romania, dorim sa va protejam de cei care considera ca vor ajunge la destinatie mai repede si apasa pedala de aceleratie riscand imens.
În tarile civilizate, poliţia rutieră are un mod de acţiune cu totul şi cu totul diferit, spre exemplu, în Germania aproximativ 80% dintre efective acţionează în ţinută civilă şi cu autoturisme fără însemne, dar dotate cu sisteme radar. De ce? Pentru că în Germania se doreşte să se circule fără stres, liniştit şi relaxat, dar în condiţii de siguranţă, iar poliţia rutieră să-şi facă simţită prezenţa numai acolo unde este nevoie şi se impune acest lucru. Mai concret, poliţia rutieră de la ei este peste tot, dar nu la vedere, pentru a intimida sau stânjeni participanţii la trafic, iar atunci când apare vreun “kamikaze“,îl temperează sancționandu-l, înainte de a pune viaţa altora în pericol.
Din statisticile politiei rutiere rezulta ca in actiunile in care sunt folosite masinile neinscriptionate, in zonele cu risc rutier ridicat pe aceasta cauza, sunt depistate in proportie foarte mare persoane care conduc autovehicule de mare putere, cu putina experienta si cu un teribilism specific varstei fragede. Acestia au in istoricul de santiuni multe abateri pentru nerespectarea regimului legal de viteza fiind astfel un real pericol pe sosele. Tot din statistici, nerespectarea vitezei legale de deplasare este principala cauza generatoare a accidentelor rutiere,iar pentru toate accidentele soldate cu persoane decedate, viteza fie este principala cauza, fie se afla in planul secund. Ca sustinere a acestei triste realitati, daca in mecanismul producerii accidentelor rutiere s-ar respecta viteza de deplasare stabilita prin lege, numarul persoanelor decedate ar scadea surprinzator, iar consecintele accidentelor ar fi cel mult persoane ranite sau numai pagube materiale.
Pe șoferii care respecta regimul legal de viteză această lege nu îi va ajuta cu absolut nimic, însă le va fi foarte utilă vitezomanilor, acelora interesati să știe unde e Poliția, pentru a disimula respectarea vitezei pe un sector de pana in 3 kilometri și care vor merge tare periculos acolo unde sistemele de comunicatii prin statie vor spune „liber”, unde aplicatia Waze nu va afișa nimic, iar flash-urile din sens opus nu se vor folosi.
Peste tot în lumea asta se folosesc concepte de intervenţie “ascunsă”, mai ales unde mortalitatea atinge cote alarmante cum sunt accidentele rutiere, fie că ne place nouă sau nu să o recunoaştem. Dar asta nu înseamnă că cetăţeanul de rând trebuie să fie stresat, intimidat sau exasperat de o prezenţă asemănătoare unei stări de asediu a poliţiei. E doar un mod rudimentar de a face prevenire şi mai ales o dovadă a unor viziuni de mult depăşite, efectivele de poliţie nu pot fi amplasate din 2 in 2 kilometri,nu avem atâtea resurse.
Prevenirea nu se va putea face prin expunere întrucât poliţia rutieră nu deţine efective suficiente pentru a fi omniprezente în trafic. De altfel, eficienţa unui echipaj de poliţie inscripţionat „vizibil” este, conform studiilor, pe mai puţin de 2 kilometri la staţionare şi maxim 10 în timpul deplasării.
În aceste condiţii se poate concluziona faptul că la 199.116 kilometri de drumuri efectivele depoliţie rutieră ar acoperi 2.1%, dacă ar fi toate prezente în trafic in acelaşi timp, ceea ce e imposibil întrucât activitatea se desfăşoară conform codului muncii.
Este important de mentionat de ce nu am reusit pana acum sa reducem asa cum ne dorim accidentele avand drept cauza viteza neregulamentara, pai haideti sa analizăm cateva aspecte care ne diminueaza eforturile de a descoperi in trafic acei conducatori auto care au un comportament disimulat in prezenta politiei si se manifesta “ca in jungala” in absenta noastra: 1. conducatorilor de autovehicule le este permis in Romania detectorul de radar, nicio tara civilizata din UE nu permite asemena aparat; 2. Statiile de emisie – receptie de pe care, pe canalul 22, se aude frecvent “liber colegu”, sunt foarte eficiente pe moment, dar urmarile sunt ingrozitoare in peisajul unui accident produs pe fondul nerespectării vitezei, asigurant fiind de colegi ca drumul e “liber de politie” (e un mic circuit de curse); 3. Flash-urile din sens opus, care de altfel arata solidaritatea fata de semenii ce ar putea fi prinsi, nu face decat sa ii salveze de o sanctiune, dar le face un rau pe termen lung.
Numărul de persoane decedate din accidente rutiere la 1 milion de locuitori (estimare pentru 2017) la nivelul UE este prezentat mai jos in grafic, unde România înregistrează cel mai mare raport, 97 de persoane decedate la milionul de locuitori, pasandu-ne in fruntea clasamentului:

In concluzie, aceasta prevedere legala poate fi asimilata cu introducerea in legislatia rutiera a interdictiei politistilor, aflati in desfasurarea actiunilor specifice pe linia consumului de bauturi alcoolice sau substante psihoactive, de a opri inopinant conducatorii auto si a-i testa cu aparatul alcoolscop, ca nu cumva sa-l deranjeze pe „domnul turmentat”, ci de a-i anunta in prealabil asupra controlului.
Contrar unei opinii eronate, politia rutiera nu vaneaza toti conducatorii auto pentru a aplica un numar cat mai mare de amenzi, ci doreste depistarea si sanctionarea acelora care dezvolta viteze record, adevaratii criminali ai soselelor, activitati ce nu se pot face cu radarele montate pe autospecialele inscriptionate, ci prin crearea elemntului „surpriza” cu masinile neinscriptionate. Prin aceste actiuni ne dorim sa prevenim carnagiile de pe sosele, provocate de acesti criminali sau inconstienti, care sunt incurajati de aceasta initiativa legislativa, sa ne protejam familiile noastre, ale dumneavoastra cat si ale tuturor cetatenilor care isi doresc sa traiasca intr-o tara normala, sigura, fara a trai sentimentul ucigator ca nepotii sau copiii sunt permanent in pericol atunci cand sunt pe strada.
Noi, politistii rutieri care vrem sa va protejam copiii si familiile dumneavoastra,vă provocam să dati flash-uri din sens opus pe toate drumurile, fara a fi un politist in zona si astfel veți face ca viata unor copii sau familii intregi sa fie salvata.
Vrem sa subliniem că nu ne sunt de folos sanctiunile cu amendă. Acestea se fac venit la bugetele locale ale primariilor, iar din acesti bani nu suntem platiti. Din banii acestia nici macar coli de scris nu ni se cumpara, si atunci venim si va intrebam de ce credeti ca am avea norma de amenzi?!?!
Singurul lucru care ni se cere este sa facem siguranta pe drumuri. Stim ca poate candva am sanctionat pe unul dintre dumneavoastra, dar poate cândva ne veți multumi pentru ca am prevenit un posibil accident rutier.
Nu incercam sa va convingem, in prezenta noastra “INCRIPTIONATI cu POLITIA” vitezomanii DISIMULANTI vor reduce, problema este cum facem cu dumneavostra cei pe care nu vom reusi sa va protejam, ci doar sava ganditi la opinia unui coleg care, desi este amuzanta, reflecta 100% realitatea:

“Georgică a învățat la școala de șoferi vitezele cu care se circulă pe anumite sectoare de drum. Georgică cunoaște și indicatoarele rutiere și e foarte atent la ele. Georgică își iubește familia, se iubește pe el și conduce foarte prudent, fără să depășească vreodată viteza maximă legal admisă. Întrebări: cu ce-l ajută pe Georgică legea dumneavoastră? Cum îl face mai responsabil și cum îl previne?
Ghiță, în schimb, e vitezoman. El conduce cu viteză, dar cu teama de a nu rămâne fără permis, deci are totuși o reținere pentru că nu știe când poate da peste un radar. Ghiță nu bagă în seamă indicatoarele și consideră că alea-s pentru fraieri, știe el mai bine cu ce viteză să meargă. Ghiță află că de acum Poliția trebuie să fie la vedere tot timpul. Va fi Ghiță mai responsabil?
Pe cine ajută legea asta? Pe Georgică sau pe Ghiță?
Unele întrebări sunt retorice …..
Cu ce îi ajută legea asta pe șoferii corecți?”

Cu considratie,

GRUPUL POLITISTILOR RUTIERI DIN ROMANIA

Comenteaza

comentarii

reclama ta

Mergi sus